|
Rugăciunea
ca întâlnire
- fragmente -
Anselm
Grun
Dumnezeu nu ne vorbeşte întotdeauna imediat. Noi trebuie să
ascultăm timp îndelungat în tăcere până când devenim sensibili
la ceea ce Dumnezeu vrea să ne spună. Adesea am vrea să-l
determinăm pe Dumnezeu să ne spună ceea ce gândim. Când
El tace ne constrânge să ne întrebăm, în mod mai insistent,
cine este cu adevărat acest Dumnezeu. Ne învaţă să
nu confundăm fantezia noastră cu Dumnezeu şi cuvintele
sale. Tăcerea lui Dumnezeu ne face mai sensibili şi ne determină
să ne întrebăm dacă, într-adevăr, în aşteptarea
noastră tăcută, nu auzim ceva de la El.
Tăcerea lui Dumnezeu ne învaţă să
ascultăm ceea ce Dumnezeu vrea de la noi, iar aceasta ne împiedică
să dăm singuri răspunsuri. Ne provoacă să ne
deschidem ulterior misterului lui Dumnezeu şi să-i permitem
lui Dumnezeu să distrugă imaginile pe care ni le-am făcut
despre El până când ne deschidem adevăratului Dumnezeu. Există
faze ale rugăciunii în care suferim din cauza absenţei lui Dumnezeu.
Avem impresia că vorbim la pereţi şi nu primim nici un
răspuns. Da, ne este frică să rămânem singuri doar
cu noi înşine în rugăciune. Nu trebuie să trecem prea repede
peste absenţa lui Dumnezeu, însă trebuie să o suportăm.
Dumnezeu este cu siguranţă prezent însă, dar noi îl credem
absent, pentru că nici noi nu suntem conştienţi de noi
înşine, pentru că nu suntem în adevăr. A suporta absenţa
lui Dumnezeu înseamnă să ne întoarcem înaintea lui Dumnezeu
la adevăr, să renunţăm la propriile noastre proiecţii
şi să-l descoperim pe Dumnezeu, care este cu totul altul, în
spatele tuturor reprezentărilor. Asta înseamnă că nu putem
crea rugăciunea singuri, că depindem, de fapt, de venirea lui
Dumnezeu. Decizia sa liberă este aceea care ne întâlneşte. Poate
că întârziem cu întâlnirea pentru că nu suntem capabili încă
să stăm într-adevăr în faţa lui. El aşteaptă
până suntem gata să-i ieşim în întâmpinare. Sfânta Scriptură numeşte aceasta
„convertire”, metanoia, schimbarea
modului de a gândi, sustragerea propriilor gânduri din distragere şi
îndreptarea lor spre Dumnezeu. Dumnezeu nu este un gând între atâtea alte
gânduri. Iar noi nu-l putem întâlni dacă rătăcim cu gândurile
în afara noastră. Trebuie să ne unim gândurile cu inima noastră,
pentru că doar în inima noastră îl întâlnim pe Dumnezeu. A suporta
absenţa lui Dumnezeu înseamnă a ne întoarce liniştiţi
în propria noastră inimă pentru a-l asculta pe Dumnezeu.
…
Chiar şi tăcerea, ca mod de a deveni una cu Dumnezeu, are două
aspecte: pe de o parte, unirea cu Dumnezeu care stă în faţa
mea, iar pe de alta, cu Dumnezeu care este în mine. Tăcerea este,
înainte de toate, unirea cu Dumnezeu înţeles ca acela care mă
priveşte şi mă iubeşte.
…
Tăcerea ca desăvârşire a rugăciunii este aşadar
o tăcere personală, o tăcere în faţa lui Cristos şi
împreună cu el, o tăcere înaintea lui Dumnezeu şi, împreună
cu el, care mă iubeşte. Mă aşez pur şi simplu
şi mă las privit de Dumnezeu sau de Isus Cristos cu dragoste.
Nu trebuie să fac nimic. Trebuie doar să mă bucur de faptul
că stau în faţa lui Dumnezeu şi să mă las iubit
de el. Odată o bătrână a mers la mitropolitul Antonie şi
s-a plâns că nu a simţit niciodată prezenţa lui Dumnezeu,
cu toate că ea se ruga adesea. Mitropolitul a sfătuit-o să
nu se mai roage deloc în săptămânile următoare, dar trebuia,
în schimb, să se aşeze pentru un sfert de oră, să
simtă pacea din camera sa şi să se bucure de ea, iar apoi
să tricoteze în prezenţa lui Dumnezeu. După un timp femeia
s-a întors şi i-a povestit următoarele: „Este ciudat. Când mă
rog la Dumnezeu, de fapt, când îi vorbesc, nu simt nimic, dar când stau
în faţa lui mă simt învăluită de prezenţa sa.”
…
Pentru Evagrie, rugăciunea constă în a orienta toate forţele
sufletului spre Dumnezeu, în a fi cu totul înaintea prezenţei lui
Dumnezeu. E darul cel mai frumos pe care Dumnezeu poate să-l facă
omului. De fapt, îl înalţă pe om deasupra naturii sale şi
îl face asemănător îngerilor: „Omul care se roagă, cu adevărat
este asemănător îngerilor. În realitate, nutreşte în mod
continuu dorinţa de a-l vedea pe Tatăl său care este în
ceruri”.
Pentru a se putea ruga cu adevărat, omul trebuie să abandoneze
tot ce l-ar putea distrage şi să-şi îndrepte toată
atenţia asupra prezenţei lui Dumnezeu.
…
Numai în rugăciune omul descoperă deplina sa demnitate, că
este chemat să stea înaintea lui Dumnezeu şi să devină
una cu el. A se putea ruga fără a fi distras, a se îndrepta
exclusiv spre Dumnezeu, a găsi liniştea în
Dumnezeu, a fi una cu Dumnezeu, în partea impasibilă a sufletului,
acesta este cel mai înalt grad pe care omul poate să-l atingă.
…
Cu toate acestea, noi nu devenim una doar cu Dumnezeu, care ne observă
şi care ne stă în faţă, ci chiar şi cu Dumnezeu
care se află înlăuntrul nostru. Mistica şi monahismul de
la începuturi susţin această teză.
Pentru Evagrie, scopul rugăciunii constă în contemplatio, în a ajunge la unirea cu Dumnezeu, în profunzimea inimii.
Evagrie crede că Dumnezeu locuieşte în partea impasibilă
a sufletului. Scopul rugăciunii este de a se elibera de toate patimile,
premisă indispensabilă pentru a te putea ruga fără
a fi distras.
…
Prima condiţie a rugăciunii pure, prin care ating unirea cu
Dumnezeu, este libertatea faţă de pasiuni. Dar, în ultimă
instanţă, se vorbeşte de libertatea faţă de mine
însumi. Eu trebuie să mă abandonez cu totul lui Dumnezeu. Numai
aşa îl voi putea simţi în interiorul meu. „Doreşti să
te rogi? Atunci alungă totul şi ţi se va da totul.” Rugăciunea
adevărată este pentru Evagrie starea de calm imperturbabilă.
Aceasta îl conduce pe om la „cele mai mari înălţimi ale adevărate
realităţi” şi îi permite atingerea unirii cu Dumnezeu.
Dar acest Dumnezeu nu este numai în afara noastră, ci este chiar
şi înlăuntrul nostru. Contemplaţia
este drumul care duce la partea impasibilă a sufletului, în care
omul nu este separat de Dumnezeu de nici un gând, de sentimente, de imagini
sau de idei. Misticii au prezentat această parte impasibilă
a sufletului prin diferite imagini. Astfel Taulero vorbeşte de adâncul
sufletului. Meister Eckhart de scânteia sufletului, Ecaterina de Siena
de chilia interioară, Tereza de camera interioară a cetăţii
sufletului. Dumnezeu locuieşte acolo şi nimeni altcineva nu
mai are acces: nici oamenilor şi nici problemelor, nici gândurilor
şi nici sentimentelor, nici preocupărilor şi nici fricii
nu le este îngăduit să intre acolo. Rugăciunea este drumul
care conduce în acest loc al liniştii interioare, în această
cameră plină numai de prezenţa lui Dumnezeu. Acest loc
de linişte pură se găseşte în fiecare dintre noi,
dar adesea uşa este ferecată. Prin rugăciune reuşim
din nou să intrăm în acest loc. Străpungem lumea gândurilor
şi sentimentelor, stratul rebuturilor inimii care s-au adunat în
inima noastră şi pătrundem în acest loc de iubire şi
de pace, acest loc al lui Dumnezeu din noi.
Există două moduri de rugăciune: a-mi expune viaţa
înaintea lui Dumnezeu, a-i povesti şi a pune în faţa lui Dumnezeu
tot ceea ce simt în mine. Şi apoi a lăsa preocupările zilnice,
gândurile şi sentimentele pentru a coborî în încăperea locuită
doar de Dumnezeu. În acest loc simt că a mă ruga este o binefacere
pentru mine, o eliberare, mă face să respir uşurat. Este
o încăpere vastă în care
mă introduc prin intermediul rugăciunii. Nimeni nu-mi pune limite.
Dumnezeu mă lasă ca să-mi uşurez sufletul, să
devin liber şi autentic. Eu intru în contact nu numai cu Dumnezeu,
ci, prin le, şi cu adevăratul meu nucleu. În Dumnezeu găsesc
o nouă cale pentru a ajunge la mine însumi. Acolo pot să răspund
în mod special la întrebarea „cine sunt eu în realitate?” Eu nu sunt numai
cel ce e determinat de propriul trecut, de propriile raporturi, de muncă
şi de sentimente personale, dar sunt chiar atins de Dumnezeu, îi
sunt aproape. Sunt acela în care locuieşte însuşi Dumnezeu.
Da, sunt cel în care Dumnezeu îşi face auzit cuvântul său, acel
cuvânt unic pe care îl rosteşte numai în mine. A pătrunde în
spaţiul lui Dumnezeu înseamnă a intra în contact şi cu
misterul propriului eu şi a găsi calea ce duce spre mine.
…
Acest loc către care ne conduce rugăciunea a fost descris în
mod minuţios de psihologia transpersonală. Este punctul în care
nu ne mai identificăm cu problemele noastre, în care nu ne mai definim
în raport cu lumea, cu activitatea noastră, cu bunăstarea noastră,
nu ne identificăm nici cu interesul sau cu aprecierea, cu raporturile
noastre, cu maturitatea psihică. În acest loc care se găseşte
în interiorul nostru ne întâlnim cu Transcendenţa, cu Dumnezeu care
transcende eul nostru şi ne conduce astfel spre propriul mister.
Întrucât nu ne mai definim în raport cu lumea, ci în raport cu Dumnezeu,
nici lumea nu mai are putere asupra noastră. Oamenii, cu speranţele
şi dorinţele lor, cu sentinţele şi prejudecăţile
lor, nu mai ajung la noi. În lăcaşul rugăciunii pure numai
Dumnezeu are acces la noi. Şi el ne eliberează de orice putere
externă, chiar şi de puterea super-eului, de puterea propriilor
aşteptări şi pretenţii. În rugăciune ne afundăm
în temelia vieţii noastre, care nu mai e meritul nostru, ci har pur,
în fundamentul care e plin numai de Dumnezeu şi nu de oameni, nici
măcar de micul nostru eu care vrea să controleze totul. Dacă
ne lăsăm introduşi în acest loc, simţim că Dumnezeu
ne dă adevărata libertate şi e conduce, în cele din urmă,
în misterul propriului eu.
Călugării spun prin multe imagini că în rugăciune
trebuie să ne retragem în locul liniştii pure. Isaac din Ninive
spune de exemplu: „Străduieşte-te să intri în camera tezaurului,
ce este în tine, şi vei reuşi să o vezi pe cea cerească!
De fapt, acestea două sunt una şi aceeaşi. Dacă vei
coborî în interiorul tău, le vei vedea pe amândouă! Scara ce
duce la împărăţia cerului e ascunsă în tine, în sufletul
tău. Îndepărtează-te de păcat şi coboară
în interiorul tău; astfel vei găsi acolo treptele pentru a urca.”
Rugăciunea este, aşadar, calea ce conduce la camera tezaurului
interior, la spaţiul în care locuieşte însuşi Dumnezeu.
Întreaga bogăţie, pe care o putem poseda, se găseşte
în noi. Doar în linişte şi rugăciune, trebuie să ne
îndreptăm către interiorul nostru şi să înaintăm
spre acest loc unde, împreună cu Dumnezeu, descoperim toată
bogăţia vieţii noastre, comoara ascunsă în ogor, perla
preţioasă, pentru care se merită să vindem totul.
Pentru Bernard de Clairvaux, calea spre acest loc este şi calea ce
duce în abisul tăcerii divine, în sânul Tatălui: „Toată
forţa provine din tăcere. În tăcere ne scufundăm în
sânul Tatălui şi, în acelaşi timp, ne înălţăm
cu cuvântul său veşnic. Odihna în abisurile lui Dumnezeu reprezintă
un remediu pentru dezordinea lumii. Liniştea lui Dumnezeu reduce
totul la calm.”
Fragmente din cartea: Rugăciunea
ca întâlnire de Anselm Grun,
Traducerea Pr. Ştefan Acatrinei,
Editura Serafica, 2004)
Salt la inceputul paginii
|
|